\"Bratje, sprejemajte drug drugega, kakor je tudi Kritus vas
sprejel.\" Izraz \"drug drugega\" se nanaša na dve zelo doloÄeni
skupini, ki sta se razlikovali in si na neki naÄin celo nasprotovali v rimski
skupnosti, ki ji Pavel piše pismo v zaÄetku kršÄanske dobe: judje in pogani, to
je kristjani, ki izhajajo iz judovstva, in tisti, ki izhajajo iz poganstva.
Ta spodbuda je nekakšen sklep razmišljanja na jasno opredeljeno temo dolgega
Pisma Rimljanom: ker se Älovek reši po veri v Jezusa Kritusa, ni veÄ razlike
med etniÄnimi ali rasnimi skupinami v Cerkvi, zgodovini in svetu; vsi so namreÄ
enako rešeni in vsi se morajo vzajemno sprejemati.
Kaj nam govori ta spodbuda, napisana pred veÄ kot 1900 leti? Kaj pove našemu
svetu, našemu zgodovinskemu, državnemu, družbenemu in politiÄnemu trenutku?
Odgovor se ne menja: naroÄa nam, da moramo drug drugega sprejemati, kakor je
Kristus sprejel nas.
NekoÄ je šlo za jude in pogane, danes gre za jude in nejude, za Jude in Arabce,
kristjane in muslimane. Vsi smo predvsem sprejeti in ljubljeni od Boga. Onstran
razlik obstaja usmiljena božja ljubezen do enih in drugih.
OÄitno morajo mnogi prehoditi še dolgo pot v verovanju, treba je poglobiti
iskanje smisla božje skrivnosti, razumeti je treba Kristusovo skrivnost;
predvsem pa je na zaÄetku usmiljena ljubezen, ki nas spodbada, potiska,
zavezuje, da se sprejemamo, da govorimo med seboj in da se ljubimo.